Oplæg & temadage
Hvordan hjælper vi bedst børn igennem det, som vi helst ville skåne dem for?
Både som forældre og fagfolk?
Hvad ved vi idag om børns indre liv, når familien har det svært?
Hvordan taler vi med børnene om det, der er sårbart for os voksne?
Hvem er målgruppen?
Det korte svar er: ALLE!
ALLE mennesker er sårbare.
ALLE mennesker kan rammes af svære livsomstændigheder
ALLE, der møder børn, bør forstå vigtigheden af, at vi er troværdige,
og taler åbent med dem om den virkelighed de er en del af,
OGSÅ når virkeligheden er svær og smertefuld.
Lad tallene tale for sig selv:
+/- 600.000 danskere lider af en psykisk lidelse
Det betyder, at der i gennemsnit sidder mellem 2-5 børn i hver klasse, som har en far, mor eller søskende med en psykisk lidelse.
+/- 640.000 danskere har et skadeligt alkoholforbrug
Det betyder, at der i gennemsnit sidder 1-2 børn i hver klasse, som vokser op i et hjem hvor mor eller far drikker.
48% blev skilt i 2020 og ca. 20% af disse, har alvorlige konflikter
Det betyder at hvert tredje barn oplever, at deres forældre bliver skilt.
Mange oplever ufred mellem forældrene, men har ikke nogen at snakke med om det.
430.000 danskere har symptomer på alvorlig stress hver dag.
Stress smitter fra voksen til barn. Studier viser, at hvert 4 barn mellem 10-24 oplever stress mindst 1 gang om ugen.
Det handler om:
-
Hvad børn ikke ved... har de ondt af
-
Hvilke konsekvenser kan fortielserne have for børns trivsel?
-
Hvordan undgår vi at børn påtager sig skyld og ansvar?
-
Hvordan taler vi med børn om det der er svært og følsomt?
-
Vejen til gode samtaler med forældre og børn
-
Hvordan finder vi modet til at bryde de kulturbårne fortielser?
-
Hvordan kan man tale med forældre om ’Børnenes trivsel’, uden at krænke og aktivere skyld?
-
Hvordan vi bruger os selv i samtalen med børn og unge
-
Hvordan præger det os som mennesker – og familie
når vi bliver ramt af svære livsomstændigheder?
-
Mestringsstrategier og deres udtryksformer
-
Den gode samtale om de svære emner
-
Hvad bidrager til en god kontakt?
-
Mindfuld tilgang i samtalen: nærvær, tydelighed og anerkendelse
-
Hvordan kan professionelle være med til at skabe åbenhed i familier?
-
Samtale med forældrene – indhold og form
-
Familiesamtalen - proces og indhold
-
Den professionelles positionering som ligeværdigt medmenneske
-
Aflastes eller belastes børn ved inddragelse?
-
Hvad kan siges, og hvad kan børn tåle at høre?
-
Underretninger. Hvornår og hvordan skal vi underrette kommunen?
Vi tropper op hos alle, der vil være med til at skabe en kulturforandring: Fra fortielser til troværdighed:
Socialrådgivere
Pædagoger
Pædagogiske assistenter
Psykologer
Psykoterapeuter
Lærere
Læger
Præster
Sygeplejersker
Social- og sundhedsassistenter
Plejeforældre
Familiebehandlere
Pårørende
Uddannelsessteder
Psykiatrien
Socialpsykiatrien
PPR
Socialforvaltning
Børn & Familie
Socialpædagogiske
opholdssteder
Mål og vision:
-
at bidrage til at bryde fortielser og inspirere til mere åben snak
med børn om den virkelighed, de er en del af -
at styrke de professionelles fagpersonlige kompetencer i mødet
med udsatte børn og deres sårbare forældre -
at formidle viden om, hvad der skaber god kontakt til børn,
der er grundlæggende usikre -
at introducere en alternativ tilgang i bekymringssager om børns trivsel.
En tilgang, som styrker kontakten mellem forældre og børn
Karen Glistrup
Founder af SNAK OM DET, socialrådgiver, familie- og psykoterapeut MPF og forfatter
Tlf. +45 23 46 19 58
Emotions-fokuseret mastercoach & rådgiver med speciale i relations- og livskompetence
Tlf. +45 42 30 00 20
https://www.blaakors.dk/viden-fakta-og-statistik/fakta-om-boern-af-alkoholmisbrugere | https://blog.as3transition.dk/stress-statistik | https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/husstande-familier-og-boern/skilsmisser | https://pure.vive.dk/ws/files/442507/Notat_Udviklingen_i_Familieretlige_konflikter.pdf
https://altompsykologi.dk/2021/10/boern-bliver-ogsaa-stressede/