Oplæg & temadage
Alle familier vil opleve perioder, hvor de er udfordrede af livet.
Sygdom, krise og andre svære livsomstændigheder, er en del af livets grundvilkår.
Når krisen rammer, bliver vi som voksne, ofte optaget af, hvordan vi kan skåne vores børn for smerten.
Mange vælger, af de bedste intentioner, at ’skåne’ med tavshed.
Det er en dybt rodfæstet men fejlslagen tradition i vores kultur. For tavshed om det smertefulde gør børnene usikre og planter følelser af skyld, skam og forkerthed. Børn sanser alt, og de har brug for vores hjælp til at forstå den virkelighed, de er en del af.
Så hvordan hjælper vi bedst børn igennem det, som vi helst ville skåne dem for? Både som forældre og fagfolk?
Hvordan taler vi om det der er svært og sårbart?
Hvem er vores målgruppe?
Det korte svar er: ALLE!
ALLE mennesker er sårbare.
ALLE mennesker kan rammes af svære livsomstændigheder og
ALLE voksne og børn er i berøring, på den ene eller anden måde, med nogen, der har det svært.
At forstå vigtigheden af at tale med børn om den virkelighed de er en del af, også når den er svær, er et relevant emne for alle, der er i berøring med børn.
Lad tallene tale for sig selv:

+/- 600.000 danskere lider af en psykisk lidelse
Det betyder, at der i gennemsnit sidder mellem 2-5 børn i hver klasse, som har en far, mor eller søskende med en psykisk lidelse.

+/- 640.000 danskere har et skadeligt alkoholforbrug
Det betyder, at der i gennemsnit sidder 1-2 børn i hver klasse, som vokser op i et hjem hvor mor eller far drikker.

48% blev skilt i 2020 og ca. 20% af disse, har alvorlige konflikter
Det betyder at hvert tredje barn oplever, at deres forældre bliver skilt.
Mange oplever ufred mellem forældrene, men har ikke nogen at snakke med om det.

430.000 danskere har symptomer på alvorlig stress hver dag.
Stress smitter fra voksen til barn. Studier viser, at hvert 4 barn mellem 10-24 oplever stress mindst 1 gang om ugen.
Hvad taler vi om:
-
Hvad børn ikke ved... har de ondt af
-
Hvilke konsekvenser kan fortielserne have for børns trivsel?
-
Hvordan undgår vi at børn påtager sig skyld og ansvar?
-
Hvordan taler vi med børn om det der er svært og følsomt?
-
Vejen til gode samtaler med forældre og børn
-
Hvordan finder vi modet til at bryde de kulturbårne fortielser?
-
Hvordan kan man tale med forældre om ’Børnenes trivsel’, uden at krænke og aktivere skyld?
-
Hvordan vi bruger os selv i samtalen med børn og unge
-
Hvordan præger det os som mennesker – og familie
når vi bliver ramt af svære livsomstændigheder?

-
Mestringsstrategier og deres udtryksformer
-
Den gode samtale om de svære emner
-
Hvad bidrager til en god kontakt?
-
Mindfuld tilgang i samtalen: nærvær, tydelighed og anerkendelse
-
Hvordan kan professionelle være med til at skabe åbenhed i familier?
-
Samtale med forældrene – indhold og form
-
Familiesamtalen - proces og indhold
-
Den professionelles positionering som ligeværdigt medmenneske
-
Aflastes eller belastes børn ved inddragelse?
-
Hvad kan siges, og hvad kan børn tåle at høre?
-
Underretninger. Hvornår og hvordan skal vi underrette kommunen?
Vi taler til alle der ønsker at lytte og være med til at skabe en kulturrevolution. Blandt andet:
Socialrådgivere
Skoler
Plejeforældre
Pædagoger
Uddannelsessteder
Familiebehandlere
Terapeuter
Pårørendeforeninger
Sygeplejesker
SNAK OM DET'S oplægsholdere

Karen Glistrup
Founder af SNAK OM DET, socialrådgiver, familie- og psykoterapeut MPF og forfatter
Tlf. +45 23 46 19 58
Emotions-fokuseret mastercoach & rådgiver med speciale i relations- og livskompetence
Tlf. +45 42 30 00 20

https://www.blaakors.dk/viden-fakta-og-statistik/fakta-om-boern-af-alkoholmisbrugere | https://blog.as3transition.dk/stress-statistik | https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/husstande-familier-og-boern/skilsmisser | https://pure.vive.dk/ws/files/442507/Notat_Udviklingen_i_Familieretlige_konflikter.pdf
https://altompsykologi.dk/2021/10/boern-bliver-ogsaa-stressede/